Tre digtanbefalinger, #1

Jeg har altid været fascineret af digtning: Hvordan vi som mennesker læser digte og responderer følelsesmæssigt på dem, processen i at skrive digte, lyrikkens rytme (og mangel på samme) – og ikke mindst, hvorfor lyrikkens verden kan virke så intimiderende på nogle. Jeg vil i denne serie anbefale nogle af mine absolut yndlings digtsamlinger: Nye som gamle, kendte som ukendte.

Meggie Royer: Survival Songs (2013)

There was nothing about survival that was easy,
but we tricked each other into believing
it could eventually become a habit
– Love Poem About a Couple in a Psych Ward

Da jeg en gang i 2013 stødte på Meggie Royers tumblr, var det også det, der i første omgang skabte min interesse for digte. En af de gennemgående tematikker i Royers digte er at overkomme traumer, hvilket også afspejler sig i Survival Songs. Meggie Royers metaforer bliver aldrig for brugte, men tværtimod er de lige på og hårdt – der er nøjagtigt den finesse, der skal til, så de alvorlige temaer aldrig bliver romantiseret.

Royer har en fantastisk evne til at skrive om følelser; jeg har ofte oplevet at sidde med en klump i halsen og tårer i øjenkrogen. Digtene på mange måder er specifikke – men alligevel formår hun at gøre dem universelle. Survival Songs efterlod mig på en og samme tid med tårer i øjnene og med håb i mit sind.

Jeg købte Survival Songs tilbage i 2013, og den udgave er desværre ude af print. Where Are You Press genoptrykker den dog i 2016, hvor der også er nye digte med. Den kan forudbestilles her.

Anbefalinger:


Kristina Haynes: Chloe (2015)

Chloe, you scare me when
you say you are nothing except your body.
– Chloe Was Born

Det fantastiske ved Chloe er, at jeg tror, alle kvinder på et eller andet plan vil kunne relatere til hende – eller i det mindste har en veninde, der minder om hende. Chloe er rå, skrøbelig, ligeglad og på samme måde overhovedet ikke. Som Meggie Royer skriver på bagsideteksten:

”Chloe is not quite girl nor woman, full of awkward bravery. Kristina is an electric voice that pulls Chloe apart page after page, her heartbreaks, her too many drinks, her romantic experiences of pleasure and pain. Chloe and Kristina make a perfect team to form an anthem for girls everywhere, an anthem that reassures is we deserve to take up space.”

Kristina Haynes udforsker den fiktive karakter, Chloe, gennem mange forskellige digtformer, hvilket blot understreger de mange facetterede aspekter, ikke kun af hende, men også af kvinder generelt. Chloe er ligeså meget et karakterstudie, som det er smukke og barske digte – jeg synes, der er noget foruroligende, men samtidig meget smukt over digtene, som sætter ord på det at være kvinde i en moderne tid.

Du kan købe Chloe her.

Anbefalinger:


Sylvia Plath: Ariel (1965)

But in twenty-five years she’ll be silver,
In fifty, gold.
A living doll, everywhere you look.
It can sew, it can cook,
It can talk, talk, talk.
– The Applicant
 Fra ny og ukendt lyrik til en moderne klassiker: Sylvia Plaths Ariel er en smuk, men brutal digtsamling. Samtidig er det en af den slags digtsamlinger, hvor man som læser bliver nødt til at acceptere, at alle ord og billeder nødvendigvis ikke er forståeligt, men i stedet blot nyde den høje, litterære kvalitet, Plath disker op med. Der er noget ildevarslende over Plaths måde at bruge metaforer på, og jeg vil også mene, at de nogle gange kammer over og romantiserer den depressive tilstand for meget, men ikke desto mindre formår Ariel at ramme en lige i mellemgulvet.

Hendes digte er hård kost, netop fordi de bevæger sig i traumeområdet, og i modsætning til Meggie Royers digte, er der ingen trøstende ord at hente. Samtidig inddrager hun ofte hverdagslige billeder, som f.eks. i Cut, hvor noget så normalt og klodset som at skære sig i fingeren, bliver til fascination (”What a thrill — / My thumb instead of an onion.”) og dystre, skævvridende tanker. Det er digte som disse, der gør Ariel værd at læse – og forsøge – at forstå.

Du kan købe Ariel her.

Anbefalinger:

5 thoughts on “Tre digtanbefalinger, #1

  1. Velkommen til bogbloggerverdenen 🙂 Det er så rart at andre også vil kigge på lyrik (jeg anmelder det også nogle gange) og jeg kendte faktisk kun Plaths bog af de her tre. Den har jeg haft på hylden i et par år nu og har endnu ikke bladret den igennem. Peter Laugesen er ved at oversætte digte af hende for tiden i øvrigt. De to andre ryger på min TBR-liste med det samme – hvordan faldt du selv over Kristna Haynes? 🙂

    Like

    1. Tak skal du have! 🙂 Spændende, at du også læser lyrik. Jeg kan varmt anbefale at du får læst Ariel (selvfølgelig også de to andre). Jeg faldt også over Kristina Haynes på tumblr – der er rigtig mange gode, mere ukendte digtere at finde derinde.

      Like

  2. Fed indlægsopbygning. Er vild med at du linker til anbefalede digte af digteren. Faldt pladask for alle Meggie Royer tre. Tak for introduktionen til hende. Hun er helt klart lige landet på min TBR-liste. Her kan hun gøre Sylvia Plaths Arial selskab, som allerede længe har ventet på at blive færdiglæst.

    Like

    1. Tak skal du have! 🙂 Jeg er, som det fremgår af indlægget, også helt vild med Meggie Royer, så jeg er glad for at kunne sprede kendskabet til hende. Hun er fantastisk – og komplimenterer Plath meget smukt på din TBR-liste. 😉

      Like

Leave a Reply

