7 ting kun bogfyre kan slippe af sted med

Først vil jeg lige give et kæmpe shoutout til min inspiration, @broodingYAhero på Twitter. Hvis I ikke allerede følger vedkommende, kan jeg varmt anbefale at gøre det – der er så mange klichéer i Young Adult genren, og YAhero’s tweets er bare spot on. Jeg vil lige indskyde, at jeg selv fra tid til anden læser YA og nyder det, så intet ondt ord om det. 😉 Min liste er ikke specifikt rettet mod YA-genren – det er mere generelle betragtninger om kærlighed i bøger. For helt ærligt, nogle af de der mænd, som vi falder på stribe for i bøger… Ville de virkelig blive opfattet som romantiske i virkelighedens verden?

tumblr_n76g4lfuud1stfiuco1_500

1. ”It’s a metaphor, you see.” Prøv at overveje, hvis du mødte en fyr, der rendte rundt med en utændt cigaret i mundvigen og hver eneste gang, I var på restaurant eller café eller ude at flyve, ville han give de stakkels servitricer og stewardesser koldsved på panden. De første par gange er det meget sjovt og måske endda sødt, men pludselig bliver det bare trivielt og dybt irriterende. Og så ville I helt sikkert være parret, personalet brokker sig over efter fyraften.

”Ham weirdoen med smøgen var der igen!”
”Han er bare så irriterende! Det her rygestop er fandme op af bakke!”

2. Vælger mad for dig på menukortet, og holder fast i at du ikke skal vælge selv. Hallo, du kunne være allergisk. Men altså, en actionfyldt date med anafylaktisk shock er da også noget, man kan fortælle børnebørnene om.

3. Køber tøj til dig til skolefest/bryllup/indsæt selv vigtig begivenhed her. Det er da meget sødt, men når jeg en sjælden gang har fået tøj af en fyr, har det altid været en lille smule mere udfordrende, nedringet og tacky, end hvad jeg egentlig har følt mig komfortabel med at gå i. Og forestil jer så, nå hvis man skulle fortælle ham det:”Hey skat, jeg føler ikke for at gå til Børges og Gerdas guldbryllup i den her. Du ved, jeg synes mine lår er for store til slids, mine bryster er ved at hoppe ud, og så har jeg altså aldrig kunnet lide dyreprint.” Så er det vidst bare bedst, at han lader være med at købe tøj, ikke?

4. Rollen som den sexede, mystiske fremmede. Du fortæller alt om dig selv, mens du må nøjes med historien om en guldfisk, han havde i tredje klasse – men hey, hvad er det ved ”mystisk”, du ikke forstår?

5. Frieri i offentligheden. Okay, indrømmet. Det kan godt være, det er mig, der bare får et mindre angstanfald ved tanken om en kæmpe flashmob i Paris, for det sker jo faktisk også i virkeligheden. Og der er nogle, der elsker den slags opmærksomhed. Men prøv lige at forestille jer presset, hvis man skulle overveje at sige ”nej” – så er man jo bare en kælling, der afslår alt det gode, fyren har gjort for én.

6. Hans hud glimter. Enough said.

7. Han undskylder konstant sine tilfældige vredesudbrud med ”jeg har haft en dårlig barndom”, som du selvfølgelig ikke aner noget om, jf. punkt 4.

 

 

4 thoughts on “7 ting kun bogfyre kan slippe af sted med

  1. Det er meget sjovt det med metaforen i The Fault in Our Stars. Jeg kan godt se, hvor Green gerne vil hen med det, men jeg synes det er lidt vagt at bruge en metafor som en undskyldning. Hvad kan så ellers ikke undskyldes med en metafor?

    Like

    1. Det er jo det – men jeg synes alligevel, det fungerede fint, da jeg læste bogen. Det er først efterfølgende, jeg har tænkt over, hvor dumt det egentlig ville virke, hvis man gjorde det i virkeligheden.. 🙂 Prøv at tænk sig, hvis man undskyldte hele sin opførsel med at det var en metafor – ej vel 😉

      Like

Leave a Reply

