Maj i links #1

Jeg støder ofte på interessante, sjove eller underlige ting om bøger, og jeg har altid haft lyst til at dem med nogle. Derfor har jeg lavet serien “Måneden i links”, som to gange hver måned kommer til at indeholde de links, jeg er stødt på, som jeg af den ene eller anden grund har lyst til at dele. 

Jeg synes, Emma Holten er en af de sejeste kvinder i Danmark lige for tiden. Derfor er det også interessant at se, hvad hun læser privat, og hvad skønlitteratur betyder for hendes politiske arbejde.

Da skuespilleren, Diane Guerrero (bl.a. kendt fra Orange Is The New Black) var bare 14 år gammel, blev hendes forældre deporteret fra USA og tilbage til Columbia. Set i lyset af de begivenheder, der er sket i Danmark omkring det seneste år, tror jeg, hendes nye bog, In the Country We Love, kan være aldeles lærerig at læse – og hjerteknusende. For som hun selv siger i dette interview: “We are real human beings, and our stories are of value.”

I maj har Litteratursiden et tema om kvindelige forfattere, og Hanne Højgaard Viemose, der lige nu er aktuel med romanen, Mado, har skrevet en virkelig interessant artikel om at være kvindelig forfatter. Hun føler sig som en abe, når hun skal stille op til pressebilleder og “prisnomineringsgejl”.

12 digtanbefalinger. Jeg har ikke læst en eneste af dem, men har længe haft mine øjne rettet mod Warsan Shires Teaching My Mother How to Give Birth, ligesom jeg også fik lyst til at læse Blue Laws af Keving Young.

Alternative bogtitler har floreret en del på internettet, og nu har Buzzfeed samlet en del af de sjoveste. Jeg er især vild med “Sh*t My Dad Says” og “Internships Suck”.

Selvfølgelig skal der også en lille digtanbefaling med, som i denne uge er inspireret af den kære Hoziers twitter. I sangen Run er det underligste vers: “To be twisted by something / A shame without a sin / Like how she twisted the bog man / After she married him.” Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvad det egentlig betyder, efter at han linkede til Seamus Heaneys The Grauballe Man, men jeg synes, digtet er smukt på en virkelig absurd måde.

One thought on “Maj i links #1

  1. […] Lige for tiden er der noget stille og tomt på bloggen – eksamensperioden har ramt mig hårdt. Eksamensperioder er dog også lig med alt for mange overspringshandlinger, så derfor har jeg selvfølgelig et indlæg klar med interessante links, som jeg er faldet over i anden halvdel af maj. Hvis du missede første del, kan du finde indlægget her. […]

    Like

Leave a Reply

