Maj i links #2

Lige for tiden er der noget stille og tomt på bloggen – eksamensperioden har ramt mig hårdt. Eksamensperioder er dog også lig med alt for mange overspringshandlinger, så derfor har jeg selvfølgelig et indlæg klar med interessante links, som jeg er faldet over i anden halvdel af maj. Hvis du missede første del, kan du finde indlægget her.

American Psycho og Broadway. To ting, jeg aldrig havde troet ville finde sammen, men ikke desto mindre er Bret Easton Ellis’ ikoniske, blodige roman blevet til en musical. BuzzFeed har interviewet manuskriptforfatteren om hvilke overvejelser, der ligger bag, når man vælger at skrive en af de mest kontroversielle bøger nogensinde om til en musical.

The Vegetarian af Han Kang har netop vundet den internationale Man Booker pris. Oversætteren, Deborah Smith, kunne ind til for seks år siden ikke et ord koreansk, hvilket er en fascinerende historie i sig selv – det sørgelige ved historien er, at Danmark halter håbløst bagud, når det kommer til oversættelser af romaner. Jeg har hørt virkelig meget godt om The Vegetarian, så jeg er glad for, at Deborah Smith har gjort det muligt for ikke-koreanske læsere at nyde bogen.

I forbindelse med mit studie har jeg bl.a. skullet læse Virginia Woolf og Sylvia Plath – to enormt dygtige, men desværre også deprimerede kvinder, der endte med at tage livet af sig selv alt for tidligt. Jeg kom derfor til at tænke på et essay af Ashe Vernon, der bliver ved med at være aktuelt: The Lie of the Tortured Artist. For vores samfund har en slem tendens til at sætte lighedstegn mellem psykisk syg og geni, ligesom depressionen ofte bliver betegnet som “tragisk, men smuk”. Vernon forklarer så fint, hvorfor det er en meget forkert og skadende opfattelse.

Onlinemagasinet cahoodaloodaling har udgivet et fascinerende forårsnummer, Trigger Warning. Som navnet antyder, beskæftiger alle bidragene sig med svære, traumatiske oplevelser. Jeg har endnu ikke haft tid til at læse hele nummeret igennem, men mange af bidragene har efterladt mig med en klump i halsen. Det er utroligt, hvordan man ved at udtrykke sig kreativt kan bearbejde sin traumatiske fortid.

Jeg vil egentlig gerne holde mig til at dele udelukkende litterært relaterede links, men for denne fantastiske sang med Andrew Bird og Fiona Apple er jeg nødt til at gøre en undtagelse. Ud over at være lidt af en ørehænger, er det virkelig længe siden, jeg har været så forelsket i en sangtekst, og så er det jo næsten til at retfærdiggøre, ikke? Med linjer som “And all your left handed kisses / were just prelude to another / prelude to your backhanded love song, baby” er det næsten som den rene poesi i mine øregange.

Leave a Reply

