Podcast anbefaling: Welcome to Night Vale

Lige for tiden er min næse ikke begravet i skønlitterære bøger, men i snørklede litteraturteorier. Derfor er lydbøger og podcasts en dejlig ting, fordi jeg kan høre dem, mens jeg laver alle mine overspringshandlinger, og i dag vil jeg gerne anbefale podcasten Welcome to Night Vale, som er en mørk, satirisk nyhedsradio fra den fiktive ørkenby, Night Vale.

Podcasten udkommer to gange om måneden, og selvom jeg ikke har hørt mere end ti afsnit, er jeg allerede stor fan. Byen Night Vale er meget forskellig fra byer, som vi kender dem: Der er underlige skikkelser i mørke skygger, en farlig, glødende sky, engle, propaganda,  mystiske dødsfald og meget mere – det hele bliver rapporteret som hverdagshændelser i radionyhederne, som Cecil fortæller. Alle disse hændelser bliver bundet sammen af karismatiske karakterer, som lytteren langsomt begynder at genkende – bl.a. Old Woman Josie og den fantastiske Carlos med hans smukke hår, samt faste indslag som vejret, der i virkeligheden er et stykke musik af relativt ukendte kunstnere.

Oplæsningen er en af podcastens stærkeste sider. Cecil Baldwin har en utrolig behagelig og smørblød stemme (så behagelig, at jeg hører podcasten om aftenen, for at kunne falde i søvn), der står i skærende kontrast med hvad han fortæller. En af de andre genistreger i podcasten er nemlig, at den påpeger samfundets dobbeltmorale og bullshit, ved at gøre dem absurde og ekstreme. I pilotepisoden fortælles der for eksempel:

Guns don’t kill people. It’s impossible to be killed by a gun. We are all invincible to bullets and it’s a miracle.

Ud over podcasten er der selvfølgelig også en bog, som også hedder Welcome to Night Vale. Der ud over er der to på vej med, så vidt jeg har forstået, manuskripterne til episoderne i. Jeg tror, man skal have hørt i hvert fald noget af podcasten, for at have forstået Night Vales dunkle univers – for det er underligt, det der foregår. Men hvis man, som jeg, bare hopper med på præmissen og generelt tiltrækkes af alt, der bare har et strejf af magisk realisme, kan jeg varmt anbefale den. Læs mere om podcasten og steder at downloade podcasten (som er ganske gratis) på deres hjemmeside.

Leave a Reply

