Sommerlæsning

Den 23. juni klokken 12 kan jeg sætte et velfortjent punktum for dette semesters eksamensperiode – og som den planlægger, jeg nu en gang er, har jeg selvfølgelig allerede styr på, hvad jeg skal læse gennem sommeren. Min liste er præget af tykke bøger, jeg ikke føler, jeg normalt har tid til at læse, feel good young adult og lidt Stephen King – for hvad er en læseliste uden Stephen King? Ja, jeg spørger bare! Det er ikke en liste, jeg må og skal igennem, da jeg lige for tiden både leder efter job, snart skal flytte og begynde at skrive bachelor i august – men indtil videre er det blot en inspiration med bøger, jeg håber, jeg snart kan komme til at nyde.

Donna Tartt: Stillidsen
Jeg blev blæst fuldstændigt bagover, da jeg læste Den Hemmelige Historie, men jeg har endnu ikke fået læst Tartts seneste værk. Bogen har stået på min bogreol i i hvert fald to år, og det skal der snart rådes bod på! Det har været størrelsen, der har afskrækket mig, for jeg er sikker på, at jeg vil komme til at elske den.

Morgan Matson: Second Chance Summer
Nogle gange har jeg bare lyst til at læse noget let og sødmefyldt young adult, men jeg er samtidig temmelig kræsen. Jeg gider ikke læse om trekantsdramaer og piger, der bestemt ikke er som alle de andre piger, så det er lidt et hit or miss for mig. Jeg har dog læst Since You’ve Been Gone af samme forfatter, og den var simpelthen så sød og rørende, så jeg håber, at Second Chance Summer er lige noget for mig.

Stephen King: Den Grønne Mil
Oprindeligt blev Den Grønne Mil skrevet som en føljeton, så da jeg for nogle år siden fandt et samlet sæt af seks fine, små bøger i genbrugen, kunne jeg ikke få armene ned. Desværre har jeg endnu ikke fået læst dem (tegner der sig et mønster?), men jeg håber, at det bliver denne sommer, det sker. De små formater er jo perfekte til at have med i tasken til en strandtur, og selvom jeg har set filmatiseringen mange gange, har jeg stadig store forhåbninger til bogen!

Rene Denfield: The Enchanted
Jeg har længe villet læse Denfields roman om livet bag death row, så da Book Depository for nyligt havde den på tilbud, blev jeg nødt til at slå til. Det er ikke lige frem, fordi det er et klassisk valg af sommerbog, men jeg er ikke i tvivl om, at den kan holde mig fanget i solen i timevis.

Garth Risk Hallberg: Byen brænder
Hallbergs ambitiøse roman har ikke været til at overse i begyndelsen af 2016 – og jeg er så nysgerrig efter at finde ud af, om jeg bliver lige så fanget af den over 1000 siders lange roman, som mange andre er blevet. Jeg håber det, for mine forventninger er – måske lidt for – høje.

Med undtagelse af Second Chance Summer, har jeg ikke så mange klassiske sommerbøger på min liste. Jeg er for det meste ikke til mange af de bøger, der traditionelt bliver markedsført med sommertemaer – for mig handler sommerlæsning i langt højere grad om spænding, der kan holde mig i solen i timevis.

Hvilke planer har du for din sommerlæsning, og ud fra hvilke kriterier har du valgt den? Skal det handle om sommerforelskelser og lette kys, eller er du ligesom jeg, der ikke tematiserer sommeren specielt meget i din læsning?

Leave a Reply

