Jonathan Safran Foer: Eating Animals

Stories about food are stories about us – our history and our values. Within my family’s Jewish tradition, I came to learn that food serves two parallel purposes: it nourishes and it helps you remember. Eating and storytelling are inseparable – the saltwater is also tears; the honey not only tastes sweet, but makes us think of sweetness; the matzo is the bread of our affliction.

Tanken om at være vegetar har aldrig været fremmed for mig: Som teenager ville jeg gerne droppe kødet, men det blev aldrig rigtigt seriøst. Efter jeg flyttede hjemme fra, spiste jeg mindre og mindre kød, ind til jeg fra den ene dag til den anden begyndte at spise mere og mere plantebaseret. Jeg har aldrig været særlig vild med kød, så derfor virkede det ikke som nogen udfordring at droppe det fuldstændigt. I første omgang var det mest for at finde madglæden igen – jeg har aldrig været så glad for at lave mad, som efter jeg blev vegetar. Jeg finder det langt mere spændende at tilberede vegetarisk mad, og der udover skader det ikke, at det er billigere for pengepungen. Altså var det i første omgang ikke en beslutning, der involverede miljømæssige overvejelser og skrupler omkring dyrenes velfærd. Jeg har dog længe gerne villet udforske den etiske side af min beslutning, så Foers anmelderroste Eating Animals virkede som et godt sted at starte.

Gennem bogens kapitler bliver man informeret om de dyr, vi spiser – hvilke vilkår, de mestendels har på de såkaldte “factory farms”, der fylder størstedelen af det amerikanske kødmarked. Foer er dog langt fra ensidig: Han forsøger at bringe alle parter i tale og giver taletid til både den konventionelle landmand og aktivisten og bringer eksempler frem, der er mere undtagelsen end reglen, for eksempel veganeren, der er med til at bygge slagterier.

Foers research er imponerende: Han har brugt tre år på at researche, og selvom bogens primære fokus er dyrevelfærd (eller manglen på samme), dækker bogen også over helbredsmæssige og miljømæssige konsekvenser. For mig var det lidt af en øjenåbner: For mens jeg altid har vidst, at det stod skidt til med dyrevelfærden, var specielt den helbredsmæssige del en ting, der gjorde mig skidt tilpas. Godt nok er mange af tingene eksempler fra kødindustrien i USA, og mens vi i Danmark har en noget mere strikt fødevarepolitik, spreder deres valg sig også i form af sygdomme over hele verden.

Eating Animals stærkeste side er helt klart Foers empati: Han forsøger  nemlig aldrig at løfte den moralske pegefinger og udpege omnivoren som sin fjende. Hvis han retter sin vrede mod noget, er det kødindustriens kapitalisme. En af hans mange gode pointer er, at forbrugeren mangler information omkring den mad, hun spiser: For ligesom man aktivt tilvælger animalske produkter, når der står “frilands” eller “økologisk” på emballagen, kunne det være, markedet ville være noget anderledes, hvis der var mere tilgængelig information om dyrets vej fra gård til tallerken.

Jeg opnåede helt klart mit ønske med Eating Animals – jeg er blevet langt mere informeret omkring kødindustriens konsekvenser (og selvom den mestendels beskæftiger sig med forholdene i USA, finder jeg det naivt at antage, at det står meget bedre til i Danmark). Det fantastiske er, at Foer er så objektiv – han udpeger facts og siger “sådan er det”. Så er det op til læseren at beslutte, hvad hun vil have ud af det – og i mit tilfælde er det, at jeg står endnu stærkere i min beslutning om at være vegetar.

3 thoughts on “Jonathan Safran Foer: Eating Animals

  1. Den her bog har jeg haft stående længe. Jeg glæder mig til at læse den, men jeg tror også, at den er så kraftfuld, at den vil føles som en mavepuster, og det kræver et helt særligt humør til den slags. Men læses skal den – og snart!

    Like

    1. Den er nemlig særdeles kraftfuld! Jeg har også i mange år gerne villet læse den, men jeg tror, man skal være klar til at blive konfronteret med de ting, man måske godt ved foregår, men som man ikke kender detaljerne omkring. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale den! 🙂

      Like

Leave a Reply

