The Summer Lovin’ Book Tag

Jeg er blevet tagget af søde Rikke til at lave “The Summer Lovin’ Book Tag”. I en tid, hvor den danske sommer viser sig fra sin mest humørsyge side med skiftevis øsende regn, blæst og sol, er det et helt perfekt tag at udfylde. Jeg har ikke overblik over, hvem der allerede er blevet tagget, men hvis du endnu ikke er blevet og har lyst til at lege med, kan du betragte dig selv som tagget. 🙂

Starten på sommeren: Vælg en bog med en fængende første linje.
Jeg har valgt at snyde lidt, så jeg her kommer tre sætninger: “My sister Rose lives on the mantelpiece. Well, some of her does. Three of her fingers, her right elbow and her kneecap are buried in London.” Disse mærkværdige linjer kommer fra Annabel Pitchers debutroman, My Sister Lives on the Mantelpiece, som er en YA-bog, jeg holder meget af. Den bliver fortalt fra den 10-årige Jamies perspektiv, og den er simpelthen så sød, rørende og charmerende. Jamies naive barnesind fortæller en historie om sorg, venskab og familiekærlighed på tværs af religion og aldre, og jeg kan varmt anbefale alle at læse den.

For varmt til at gå ud: Vælg en bog til en dag indenfor.
Jeg har lige færdiggjort Donna Tartts kæmperoman, Stillidsen, og selvom jeg slæbte den med over alt, er den helt klart mest ideel til en dag indenfor på grund af dens størrelse. Da jeg først gik i gang med at læse den, forsvandt jeg også totalt for omverdenen, så derfor tror jeg, den er perfekt til at få én til at glemme, at det regner uden for.

Summer road-trip: Vælg en bog du ville tage med dig.
Jeg ville tage Morgan Matsons Second Chance Summer med – en bog, jeg endnu ikke har læst, men som jeg forventer at få en masse sommersødme ud af.

Iste godhed: Vælg en bog med et koldt scenarie.
Gillian Flynns Sharp Objects handler om journalisten Camille, der bliver sendt tilbage til sin barndomsby for at efterforske forsvindingerne af to små piger. Det er en roman med masser af indviklet familiehistorie og kolde kvinder, og Flynns karakteristiske upålidelige fortæller i form af Camille er fantastisk.

Grum solskoldning: En bog du virkelig ikke har kunnet lide i år.
I forbindelse med et valgfag på mit studie skulle jeg læse “I Stålstormen” af Ernst Jünger. Fra start til slut var jeg negativ over bogen, som jeg aldrig selv ville have valgt at have læst (og jeg stoppede i øvrigt med at læse, da jeg manglede ti sider). Det var specielt glorificeringen af at være i krig, der irriterede mig gevaldigt.

Sydende varm sommerlæsning: Anbefal en af de bedste bøger du har læst i år.
Endnu en gang bliver jeg nødt til at nævne Ali Smiths Girl Meets Boy. Ingen over, ingen under – jeg er fuldstændigt solgt til den bog – jeg har skrevet en anmeldelse af den her.

Posted in Uncategorized

2 thoughts on “The Summer Lovin’ Book Tag

Leave a Reply

