Tre undervurderede bøger #1

Hvad betyder ‘undervurderet’ helt præcist? Det er svært at sige – betyder det, at det er en glemt klassiker, en bog der ikke bliver talt om i bogbloggerverdenen, eller er det ganske simpelt en bog, der ikke har mange læsere? Min definition er ganske bred og en blanding af de ovennævnte, men fælles for dem alle er, at jeg synes, bøgerne fortjener flere læsere – så derfor dette indlæg.

Sarah Kane: 4.48 Psychosis
4.48 Psychosis er et drama, der også kan læses som et digt – sproget er meget levende, lyrisk og bryder med alle gældende konventioner for den dramatiske genre. Karaktererne bliver ikke defineret – faktisk er det meget svært at finde ud af, hvor mange karakterer, der egentlig er – og for sådan en litteraturnørd som mig, er det guf. Det er en meget effektfuld bog; emnet er selvmord og selvets forsvinden, så derfor er det også et drama, man skal gå varsomt til – for det er voldsomt og kræver en reaktion fra læseren. Hvis du er til twistet, depressiv poesi (for det er det ligeså meget, som det er et drama), kan jeg helt klart anbefale 4.48 Psychosis.

Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake
På sin ni års fødselsdag opdager Rose, at hun kan smage, hvad folk føler i den mad, de tilbereder. Dette er introduktionen til en vidunderlig, underlig roman fyldt med stilfærdig, magisk realisme, der ikke slår de store armbevægelser op, men samtidig formåede at røre mig dybt. Egentlig sker der ikke så meget; handlingen er langsom, for vi følger Roses liv gennem smagsnuancer og blandede følelser – hvilke der selv sagt er mange af – lige fra plantagearbejdernes slid og stress til den fabrikerede mads ensartethed. Sproget er række på række af fine sprogblomster, og jeg kan varmt anbefale den til stille sommerdage.

Helle Helle: Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand
Det er ikke fordi, Helle Helle generelt er en undervurderet forfatter – men jeg føler ofte, at hun er meget udskældt i min egen aldersgruppe, så derfor kommer hun alligevel. Jeg synes, der er noget smukt i at kunne skrive så simpelt om hverdagslivet – for ligesom jeg sætter pris på Aimee Benders snørklede, vidunderlige sprog, er Helle Helles skrivestil imponerende i dens simpelhed. Jeg har læst Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand et utal af gange – første gang i gymnasiet, hvor jeg mistænker manges had til Helle Helle for at starte – og jeg bliver ved med at finde nye detaljer i den simple handling om Susanne, der lader sin højgravide veninde flytte ind hos hende og hendes kæreste, hvilket vender op og ned på tingenes tilstand.

Hvilke bøger synes du ikke får nok opmærksomhed?

5 thoughts on “Tre undervurderede bøger #1

  1. Tidligere brød jeg mig ikke om Helle Helle-litteratur, msåke fordi det var noget, jeg blev pisket igennem i min tidlige skoleår samt gymnasiet (som du selv skriver)? Mit forhold til hende er i dag helt anderledes, og jeg har derfor læst flere af hendes bøger i løbet af de sidste to år. “Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand” er også på listen.

    Like

    1. Ja, det kan sagtens være derfor! Der er altid et eller andet ved at tvangslæsning, der ofte ødelægger fornøjelsen ved bogen – og så havde min gymnasielærer også en tendens til at overfortolke en masse.

      Like

Leave a Reply

