A. S. Byatt: Angels & Insects

You are accompanied through life, Emily Jesse occasionally understood, not only by the beloved and accusing departed, but by your own ghost too, also accusing, also unappeased.

Angels & Insects består af to længere noveller, Morpho Eugenia og The Conjugial Angel, som begge har det til fælles, at de foregår i det victorianske England, ligesom de begge er meget symboltunge og intertekstuelle.

Morpho Eugenia møder læseren den opdagelsesrejsende William, der efter et skibbrud er taget tilbage til England. Her slutter han sig til den velhavende Alabaster familie, hvor han bliver gift med den yndige Eugenia: Men alt er umiddelbart ikke, som det ser ud til at være. Hemmelighederne kravler langs væggene i Bredely Hall, og selvom William umiddelbart har alt, hvad han kunne ønske sig, er han alligevel ikke tilfreds.

Et af de hyppigst brugte symboler i novellen er myrer: Myrer, der arbejder i flok, myrer, der tager slaver og myredronningen, der slår hannerne ihjel. Med blandt andet denne symbolik formår Byatt både at kritisere den victorianske overfladiskhed og kvindernes plads som pynt i det daværende samfund, ligesom William selv bliver udstillet noget så grusomt.

The Conjugial Angel udforsker den daværende besættelse af spiritualitet, seancer og livet efter døden. Dette væves sammen med en historie om det platoniske forhold mellem Alfred Tennyson og Arthur Hallam, der døde i en alder af 22 og var forlovet med Tennysons søster, Emily. Kontakten med de døde er et omdrejningspunkt, der får uhyggelige konsekvenser for netop Emily, der længe efter Arthurs død, valgte at smide sin status som symbolsk enke og gifte sig på ny.

I denne novelle bruger Byatt elegant Tennysons digte, hvilket blot formår at gøre sproget endnu smukkere – og samtidig meget dystert. Der er noget nærmest trøsteløst over seancerne, hvor de levende forsøger at komme i kontakt med deres afdøde kære – for hvor længe kan man savne, og hvornår er det tilladt at komme videre i sit liv?

Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at Angels & Insects ikke var en udfordring. Byatt smider om sig med referencer, intertekstualitet, teologi, fremmedord og genrer – man kan virkelig mærke, at hun selv er uddannet inden for litteratur. Samtidig er hver eneste fremmedelement ikke overflødigt: Hun spinder et smukt spind, som består af en blanding victoriansk tidsånd og rygende samfundskritik, og jeg var vild med det – Byatt sætter krav til læseren og tvinger én til at slå ting op, man i sin fantasi aldrig troede, man skulle google, men jeg synes, det var alle anstrengelserne værd. Skrivestilen kan til tider være noget tung, og minder rigtigt meget om den oprindelige, gotiske stil, hvilket blot binder en perfekt knude på sløjfen, der er Angels & Insects.

Advertisements

2 thoughts on “A. S. Byatt: Angels & Insects

  1. Jeg var faktisk til et arrangement med A.S. Byatt i foråret, fik endda signeret “The Children’s Book”, men har endnu ikke læst noget af hende. Det må jeg lige få gjort. Den her lyder også vildt spændende, men er ikke så god til noveller, så måske må den vente lidt. Hendes forfatterskab virker virkelig spændende og udfordrende. Og hun var vildt fascinerende at høre tale om sine bøger.

    Like

    1. Nej, hvor fedt! Jeg har selv “Possession” stående, som jeg også snart vil gå i krig med. “Angels & Insects” kan i hvert fald anbefales, men det er nok ikke et så oplagt sted at starte, når du ikke er så god til noveller – men hvis du kan lide “The Children’s Book”, kan det være, du kan fortsætte med A&I. 🙂

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s