The Book Lover’s Tag

bookloverstag

Jeg er blevet tagget af Kirstine fra thoughtsinpurplue til at lave The Book Lover’s Tag – det har været virkelig hyggeligt at sidde og overveje mine læsevaner, så mange tak for tagget! 🙂

Har du et bestemt sted, hvor du foretrækker at læse?
Jeg læser for det meste, inden jeg skal sove, så min seng er klart det foretrukne sted. Studierelevant læsning sker dog ved skrivebordet, ellers har jeg det med at falde i søvn. 😉

Bruger du bogmærker eller noget mere tilfældigt, som du lige har ved hånden?
Det meste af tiden bruger jeg bogmærker – indimellem overvindes jeg dog af dovenskaben, når jeg lige ligger så godt, og så griber jeg bare det første og bedste, der er i nærheden. Lige nu bruger jeg for eksempel en blyant.

Stopper du din læsning midt i et kapitel, eller er du nødt til at læse færdigt?
Det kommer an på, hvor lange kapitlerne er. Lige for tiden er jeg inde i en god stime, hvor jeg læser mange sider i streg, men normalt læser jeg ikke meget mere end 50 sider ad gangen. Når jeg gør det, stopper jeg gerne i midt i et kapitel – typisk tænker jeg inden “jeg kan godt liiiige læse til næste kapitel”, men det er sjældent, jeg får det gjort. Så sidder jeg bare og tæller, hvor mange sider, der er tilbage, og så nyder jeg ikke læsningen ligeså meget.

Spiser og drikker du imens du læser?
En af mine største laster er snacks – så selvfølgelig sidder jeg ofte med noget, når jeg spiser. Specielt chokoladekiks og varm kakao med skumfiduser er populære hos mig for tiden. 🙂

Hører du musik eller ser fjernsyn imens du læser?
Musik kan hænde – det er oftest, når jeg kører med offentlig transport og gerne vil lukke de andre passagerers larm ude. Det hjælper mig med at koncentrere mig mere om bogen – paradoksalt nok kan jeg slet ikke med musik, når jeg er hjemme og læser. TV er udelukket, men jeg kan godt sidde i samme sofa som min roomie, der ser noget, som jeg ikke følger med i.

Læser du en eller flere bøger ad gangen?
Oftest er det flere – jeg har for det meste gang i en studierelevant bog, en skønlitterær bog og en fagbog (som set på billedet i starten af dette indlæg). Det er en meget firkantet måde at stille det op på, for det er ikke altid, jeg har gang i flere bøger på en gang, men sådan vil det typisk se ud – og det er også derfor, jeg ikke har noget problem med at skelne mellem flere forskellige handlinger. Min studielæsning er nemlig oftest meget anderledes end min fornøjelseslæsning.

Foretrækker du at læse hjemme eller andre steder?
Klart hjemme! Hvis jeg ikke har fået det slået fast med syvtommers søm, er jeg meget let at distrahere, og selv når jeg er hjemme, kommer jeg ofte til at afbryde min egen læsning, fordi der er noget, der lige pludselig blev vigtigere.

Læser du i forvejen eller springer du sider over?
Nej, det gør jeg ikke. Jeg kan huske, at da jeg var yngre, læste jeg om en pige, der læste de sidste linjer i bogen først, og det synes jeg jo, var ret så smart – så vidste man, om bogen endte lykkeligt. I praksis blev jeg dog aldrig rigtigt fanget af det.

Knækker du ryggen på dine bøger, eller forsøger du at undgå det?
Jeg tænker ikke så meget over det – hvis det sker, så sker det, hvis ikke, så er det også fint. De fleste af mine bøger er paperbacks, og det hører lidt med til charmen, synes jeg. Men hvis jeg en sjælden gang læser en flot hardback, er jeg langt mere omhyggelig med at passe på den – til et vidst omfang, for hvis det er en kæmpe moppedreng, skal det også være nogenlunde behageligt for mig fortsat at læse i den.

Skriver du i dine bøger?
Ja – og jeg bliver så frustreret, når jeg har lånt bøger, hvor jeg selvfølgelig ikke gør det i. Jeg har forsøgt mig med sticky notes, men det fungerer slet ikke for mig – de irriterer mig mere, end de gavner – jeg langt bedre lide at have en blyant eller kuglepen på mig.

2 thoughts on “The Book Lover’s Tag

  1. Jaaa, sådan nogle gode svar! Det med at sidde og tælle sider, ender jeg faktisk også indimellem med at gøre. Jeg bliver dog ved med at læse, hvilket, som du siger, er ret dumt, for man nyder det slet ikke. Jeg er bare alt for stædig :b

    Like

Leave a Reply

