Bøger, der gør ondt

Bøger kan så mange fantastiske ting – vise os verdener, som vi måske ikke selv kender til, men som samtidig udpeger en realitet, der for mange er ganske virkelig. Nogle gange opdager vi, at vi faktisk ikke er forskellige fra personerne i bogen – om de er virkelige eller fiktion gør ingen forskel. Nogle gange sidder vi med åben mund og polypper og kan ikke forstå, hvordan verden kan være så grum – og det er netop sådanne bøger, jeg i dag vil anbefale: Bøger, der gør ondt, men som til gengæld giver så meget igen.

Marya Hornbacher: Wasted
Tidligere på måneden anbefalede jeg Hornbachers The Center of Winter – men Wasted vil for altid være den bog i hendes forfatterskab, der har gjort størst indtryk på mig. Det er hendes egen beretning om hendes kamp med anoreksi, bulimi og selvskade. Hendes ærlighed er brutal, og hun forsøger på ingen måde at fremstille sig selv i et bedre lys – tværtimod er det hjerteskærende at læse om hendes selvhad. Der findes mange memoirs om spiseforstyrrelser – og jeg har selv læst min del – og denne er en stjerne i mængden. Den er blevet kritiseret for at være alt for detaljeret og give tips til de, der er spiseforstyrrede, så det vil jeg være opmærksom på, hvis man har en historik med de forbistrede sygdomme.

Marya Hornbacher: Wasted (1997), Fourth Estate 2010.

 

Toni Morrison: Beloved
Morrison har tidligere sagt, at hun ikke forventede, Beloved ville få så stor succes:

I thought this has got to be the least read of all the books I’d written because it is about something that the characters don’t want to remember, I don’t want to remember, black people don’t want to remember, white people don’t want to remember.

Men jeg tror, det netop er derfor, den har fået så stor succes. Den hjerteknusende historie om Sethe, Denver og fremfor alt, Beloved, hjælper et undertrykt folk med at sætte ord på smerten, og hjælper os andre med at blive ved med at huske: For historie skal altid skrives ned, så den ikke gentager sig.

Toni Morrison: Beloved (1987), Knopf 1987.

 

Vita Andersen: Hold kæft og vær smuk
Vita Andersens noveller er på denne liste, fordi de er så nemme at relatere til. Selvom de handler om kvinder i de sene halvfjerdsere, er der så mange tematikker, der stadig er relevante i dag. Pigerne og kvindernes skæbner bliver beskrevet med en foruroligende præcision: Angste, selvhadet og frygten for ikke at være god nok er tilstedeværende i hver eneste linje. Jeg tror på, at det er så vigtigt at få sat ord på følelser som disse – og hvis man ikke selv kan, er Andersen exceptionel med sine ord. Jeg tror bestemt, der er mange teenagepiger, der ville få meget ud af at læse Andersen i 2016.

Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner & Hold kæft og vær smuk (1977/1978), Samleren 2014.

 

Hvilke bøger kan du anbefale, som konfronterer os med den barske virkelighed?

One thought on “Bøger, der gør ondt

  1. Gode anbefalinger! Eller det antager jeg, jeg har ikke læst nogen af dem, men får helt lyst til det. Jeg er virkelig ikke god til bøger, der gør ondt, jeg mærker dem ofte alt for længe bagefter. Men det er måske også grunden til jeg føler mig draget af dem. De gør så mærkbart indtryk.

    Like

Leave a Reply

