Om hellere at ville se serier og en Goodreads challenge

giphy

For en måneds tid siden skrev Kirstine et velreflekteret indlæg om Goodreads’ læseudfordring. Det er noget, jeg selv har tænkt en del over – specielt efter, jeg er begyndt at blogge, og lige nu, hvor både min læsning og bloggen bliver forsømt på det groveste, fylder det mere, end det burde.

For jeg har simpelthen ikke tiden til at læse. Egentlig har jeg altid sagt, at det handler om at prioritere – at man i stedet for at binge watche serier skal dykke ned i en bog – og det tror jeg for så vidt stadig på, selvom jeg gerne vil korrigere mine overvejelser. For jeg tror på, at læsning er en vanesag, og at man skal vænne sig til at rive tid ud af sin hverdag til at læse – så det er sådan noget, jeg fortæller min veninde, der har svært ved at få læst en enkelt bog på et år (og som i øvrigt gerne vil læse mere).

Litteraturvidenskab har generelt et virkeligt højt pensum, og det meste af tiden nyder jeg det. Jeg elsker både de tunge teoritekster og de skønlitterære værker. Jeg er videbegærlig, og jeg ville ønske, jeg kunne studere for evigt. Jeg kalder mig med stolthed for en nørd – så dette er på ingen måde en klagesang over, at det er for hårdt. Niveauet er i midlertidig blevet løftet, og jeg skal kæmpe en del for at følge med, eftersom jeg hoppede ind senere i semesteret efter en kort svipser bestående af et forkert valgt tilvalgsfag – og jeg skal derfor også op i udvidet pensum i alle mine tre kurser, som klart nok forhøjer læsebyrden.

Det var vidst et længere sidespor, men min pointe er, at jeg efter at have fordybet mig i studielæsning, har svært ved at koncentrere mig om min fritidslæsning. Jeg får højst læst ti sider, inden jeg skal sove. For når jeg har tid til at slappe af, vil jeg langt hellere binge watche tv-serier, end jeg vil åbne en bog. Og jeg bliver ved med at minde mig selv om, at det jo også er helt i orden.

Jeg går næsten og skæver ængsteligt til den åndssvage Goodreads challenge. Sandheden er jo, at jeg læser en masse – men der er ikke særligt meget af det, der kan registreres på Goodreads. Jeg ved ikke, om jeg når i mål i år, også selvom jeg lige for tiden er foran med en bog – og hvis jeg ikke gør, prøver jeg i hvert fald at fortælle mig selv, at det ikke er andet end et tal. Jeg er bare så vild med lister, læsemål og at kunne krydse noget af på en liste – og i det her tilfælde er det irrationelt og dumt. I stedet for at fokusere på, om jeg når at læse 70 bøger, bør jeg fokusere på, at det i det hele taget er flot, at jeg får læst ved siden af studiet – noget, jeg ved, mange af mine medstuderende har svært ved – og at jeg det meste af tiden har fået nogle gode læseoplevelser ud af det.

Og når vi nu er ved det… Hvilken serie kan anbefales at binge watche? Jeg kan lide serier som The 100, Orphan Black, Buffy the Vampire Slayer og Black Mirror.

2 thoughts on “Om hellere at ville se serier og en Goodreads challenge

  1. Jaaaaa, godt indlæg! Der er simpelthen ikke nok tid, til at nå alt det, man gerne vil. Jeg har engang for længe siden lavet en prioriteret liste i mit hoved, hvor jeg satte læsning først, derefter film/serier, og til sidst videospil. Men sådan kan man jo heller ikke leve. Der er heller ikke mange på mit studie, der læser i deres fritid, og det kan jeg godt forstå. Man bliver virkelig mættet. Og det er jo heller ikke engang fordi bøger er bedre end serier – der kan være lige så gode historier, pointer og meningsfulde fortællinger, eller bare et par timers afslapning i serier. Og der er kommet SÅ mange gode serier på det seneste. Jeg kan også godt lide de forskellige muligheder, de forskellige medier giver, for at fortælle forskellige historier og give forskellige oplevelser. At serier, spil, film og bøger, hver især har noget, som er unikt.

    … og jeg kan anbefale følgende serier, hvis ikke du har set dem (ha): Black Sails (!!!!), Brooklyn Nine-Nine, alle Marvel serierne (Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage), Miss Fisher’s Murder Mysteries (gentager lidt sig selv, men SÅ god til afslapning), og Sense8. Der er også en ny serie, der hedder 3%, som jeg hører gode ting om.

    Like

    1. Tak. ❤ Du har nemlig helt ret – bare fordi det er serier – eller videospil, for den sags skyld, men dem ved jeg ikke særlig meget om – er det ikke nødvendigvis lav underholdningsværdi. Det kan sagtens udfordre alligevel – og nogle gange er man, som jeg er lige nu, bare mættet af indtryk fra bøgernes verden.

      Tak for anbefalingerne! Jeg er så glad for Brooklyn Nine-Nine og Sense8 (de må gerne snart komme med en sæson 2, tak!) Marvel universet har aldrig helt fanget mig, men jeg prøver at tage et kig på Black Sails, den lyder ret awesome.

      Like

Leave a Reply

