Om de bedste bøger og at sparke 2016 væk

Kære 2016,
Jeg er virkelig glad for, at du snart slutter, for du har ærlig talt ikke været særlig sød. Hverken på det personlige eller politiske plan (ej at forglemme alle de gode mennesker, du har ladet dø). Faktisk glæder jeg mig virkelig meget til at sparke dig væk (ja, jeg hopper altså ikke!) og gøre plads til 2017, som – 7-9-13, bank under bordet – kun kan blive bedre. I det mindste har du da stadig budt mig på gode læseoplevelser (og det manglede da også bare), og det er dem, jeg vil dele de bedste af her. Jeg har ikke skrevet anmeldelser af dem alle, så i stedet har jeg enten linket til nogle gode anmeldelser eller til deres Goodreads side – de kan alle varmt anbefales!

2e34ffr

  • Ali Smith – Girl Meets Boy: Det var en af de første bøger, jeg læste i 2016 – og lige siden har jeg ikke kunnet tie stille om den (eller Ali Smiths forfatterskab generelt). Girl Meets Boy er en tankevækkende, lille roman, der underholder og provokerer.
  • Virginia Woolf: To the Lighthouse: I 2016 er jeg kommet lidt længere i mit projekt om at læse hele Woolfs forfatterskab – To the Lighthouse kan være svær at læse, da Woolf her virkelig folder sin stream of conscioussness ud – men jeg synes, romanen var det hele værd. Passagen, hvor historien bliver fortalt af det gamle sommerhus, tog ganske simpelt vejret fra mig.
  • Marjane Satrapi – The Complete Persepolis: Satrapis graphic novel memoir er fantastisk; hendes streg er simpel, men fortæller alligevel historien så levende og hjerteskærende.
  • Donna Tartt – Stillidsen: Stillidsen havde med sin imponerende størrelse længe afskrækket mig – men jeg er så glad for, at jeg endelig fik den læst. På trods af Tartts lange sætninger og beskrivelser, var jeg fuldkommen suget ind i Theo Deckers verden, og den endte faktisk med at blive lidt af en page turner.
  • Marya Hornbacher – The Center of Winter: Hornbachers første roman er hjerteskærende, trist og samtidig fuld af håb. Hun portrætterer sorg som knusende, men lader alligevel læseren tilbage med en følelse af, at der er håb forude.
  • Delphine de Vigan – Alt må vige for natten: de Vigans autofiktion er barsk læsning, men også et ærligt portræt af forfatterens mor, der bestemt ikke har haft det let. Jeg er så glad for, at der er forfattere som de Vigan, der udfordrer grænsen mellem fiktion og non-fiktion – det giver en hel særlig læseoplevelse.
  • Michael Cunningham – The Hours: Cunninghams portræt af tre kvindeskæbner (Clarissa Vaughan – der ligesom Mrs. Dalloway skal holde en fest -, Laura Brown i 1950’ernes Los Angeles og Virginia Woolf, der snart kommer til at skrive Mrs. Dalloway) er så fin. Som Woolf-elsker er denne spin-off roman et must: Karaktererne og deres skæbner er beskrevet med så meget hjertevarme og empati, og selvom romanen er smækfuld med referencer til netop Mrs. Dalloway, bliver det aldrig kikset, og selv hvis man ikke er Woolf-fan, er jeg sikker på, at man vil få en kæmpe læseoplevelse.

Honorable mentions (det lyder bare ikke godt på dansk, vel?)

  • Gabriel García Marquez – 100 Years of Solitude: Selvom romanen ikke var en af mine favoritter, tænker jeg alligevel ofte på den forunderligt skøre roman, der på fantastisk vis illustrerer, hvorfor magisk realisme er sådan en fed genre.
  • Meredith Russo – Hvis jeg var din pige: Romanen var en af de eneste YA romaner, jeg læste i år (desværre) – og jeg kunne ikke have valgt en bedre en af slagsen.
  • Marguerite Duras – Sommeren 80: Duras’ forunderlige, lille samling af essays er en blanding af fakta, fiktion og politik – en til tider noget hæsblæsende blanding, hvor man skal have tungen lige i munden, men jeg nød virkelig at læse den.
  • Jonathan Safran Foer – Eating Animals: Denne bog har betydet virkelig meget for mig på et personligt plan i 2016 – men ud over dette er den også fantastisk skrevet og præget af yderst god research, der tvinger en til at åbne øjnene for sine omgivelser.

Jeg sparker som nævnt 2016 væk – og med en blanding af strawberry daiquiries, long island ice tea og asti, er jeg sikker på, at det nok skal gå fremragende. I må have en herlig aften, hvorend og hvordan I fejrer den. Godt nytår!

Hvilke bøger er de bedste, du har læst i 2016?

4 thoughts on “Om de bedste bøger og at sparke 2016 væk

  1. Godt nytår! En af de bedste – og tak for anbefalingen igen – bøger, jeg har læst i år er Aimee Benders The Particular Taste of Lemon Cake! Har du læst andre af forfatterens bøger? Jeg har lige fået The Girl in the Flammable Skirt, som jeg glæder mig til at læse.

    Like

    1. Tak, i lige måde! Det gør mig så glad, at du nød romanen – det var også en af mine favoritter i 2015. 🙂 Jeg har endnu ikke læst mere af Aimee Bender, men jeg skal helt klart have læst mere af hende. Jeg ser frem til at høre om The Girl in the Flammable Skirt!

      Like

Leave a Reply

